Sähköauton latauspisteitä ja keikkabussin sähköistämistä

Sähköurakoitsija Sami Salmisen päivään mahtuu monenlaisia kohteita ja kohtaamisia. Salmisten perheyritys urakoi sähköasennuksia Oripäästä käsin sadan kilometrin säteellä jo kolmannessa polvessa.

Sähköurakoitsija Sami Salminen ja hänen tyttärensä Oona Salminen Oripään Sähkö Ky:stä aloittivat helmikuisen maanantain työt aamuseitsemältä.

Loimaan-päivän aluksi he viimeistelevät autojen sähkölatauspisteiden asennuksia. Työn tilasi ilmanvaihtokoneyritys Vallox Oy.

Sähköauton latauspisteiden määrät ovat kasvussa. Sami Salminen asensi viime vuonna ensimmäiset sähkölatauspisteensä. Työ ei hänen mukaansa juuri eroa tavallisen lämmitystolpan sähkötöistä.

– Sähkö on syytä tuoda latauspisteeseen isommilla kaapeleilla ja isommilla sulakkeilla kuin tavalliseen tolppaan. Mitä vahvempi syöttö, sitä nopeampi lataus, Salminen kiteyttää.

Sähköautojen latauspisteiden asennuksia

Tänään asennettavaan kohteeseen tulee satakunta autopaikkaa. Niistä kaksi on 22-kilowattisia sähköauton latauspisteitä, kuusi on Idl-lataus- ja lämmityspistorasiatolppia.

Loput ovat perinteisiä, pistorasiallisia autolämmitystolppia. Latauspisteet ja tolpat toimittivat yhteistyössä Turun Onninen ja Garo Finland Oy.

Akkujen latausnopeus riippuu autosta. Aluemyyntipäällikkö Kimmo Remes Garo Finlandilta konkretisoi, että Volvo V60 -hybridi latautuu kolmessa tunnissa, täyssähköautoista Hyundai Ioniq neljässä tunnissa ja kymmenessä minuutissa ja Tesla Model S 4,5 tunnissa.

Valloxin tuotantopäällikkö Mikko Mäki kertoo yrityksen teettäneen sähkötyöt Salmisilla vuodesta 2011 alkaen.

Valloxin urakka oli valmistumassa, joten seurantapäivään sopi muitakin kohteita. Vielä enemmän työ voi vaihdella Oripäässä, jossa Salmiset saattavat käydä samana päivänä kymmenessäkin kohteessa.

Sähköasennuksia jo kolmannessa polvessa

Kyytiin päässyt toimittaja saa tietää, että Oripään Sähkön 1992 perustanut Jari Salminen eli Samin isä on eläkkeellä, mutta ajoittain yhä auttaa jälkipolvia, lähinnä noutamalla tavaraa varastoon ja asiakkaalle.

Sami Salminen aloitti Elfin-ketjun urakoitsijana jo noin 15 vuotta sitten. Yrittäjäksi hän siirtyi 2015.

Oona Salminen valmistui 2019 sähköasentajaksi. Sitä ennen hän teki sähkötöitä puolen vuotta oppisopimuksella ja aiemmin kesätöissä. Häntä miellyttää etenkin omakotitalojen sähköistäminen.

Salmiset toimivat pääosin sadan kilometrin säteellä Oripäästä, tyypillisesti Loimaan ja Turun suunnilla. Yritykset työllistävät eniten, sitten kunnat, maa­tilat ja kotitaloudet.

– Mieluummin pitkä päivä samassa paikassa kuin pari tuntia monissa paikoissa, Sami Salminen kiteyttää urakoitsijan työn perusrytmin.

Sähköasennukset kuormittavat asentajaa

Sami Salminen on 28-vuotisella työurallaan joutunut työn takia vain yhdelle pitkälle sairauslomalle. Lisäksi 1997 piti leikata tenniksessä loukkaantunut polvi.

Viime vuoden alussa Salmisen oikean olkapään kiertäjä alkoi vaivata niin pahasti, että mies ei pystynyt kunnolla nostamaan akkuporakonetta oikealla kädellään.

Olkapää piti leikata nopeasti, jotta se ei arpeudu. Leikkaus huhtikuussa 2019 onnistui täydellisesti,
joten yrittäjää eivät enää harmita vuosikausia maksetut vakuutusmaksut.

Piipahdus Onninen Express -myymälässä

Päivän toinen kohde on Kieku-kananmunanpakkaamo. Sen laajennusosaan Salmiset asensivat sähköt, valaistukset ja paloilmaisimet. Työ alkoi kesäkuussa ja valmistui vuodenvaihteessa. Apuna olivat työharjoittelija ja parina päivänä toiminimiyrittäjä.

Nyt Salmiset viimeistelevät Kieku-hallin sähköpääkeskusta. Lopputöihin kuuluu sulakkeiden nimeäminen.

Matka etenee Loimaan Onninen Express -myymälään, sillä Valloxilla Salmiset havaitsivat, että autonlatauspisteet tarvitsevat kahvasulakkeita. Niitä Oona Salminen valikoi Onniselta viivakoodinlukulaitteella.

– Onnisella homma toimii. Oma myyjä auttaa aina, vaikka tilaus olisi vähän erikoinen, Sami Salminen kehaisee.

Tauot katkaisevat työn

Sami Salmisella riittää töitä, mikä on olennaista. Toisinaan töitä on ruuhkaksi asti, mutta yrittäjän pitää kuunnella asiakasta. Töitä ei juuri pysty jaksottamaan.

Salminen sanoo lomailevansa sitten, kun ehtii. Vuodessa kertyy yleensä kaksi erillistä lomaviikkoa ja joitakin irtopäiviä.

Päivittäin sentään pidetään kahvi- ja ruokatauot. Lounaalla Salmiset kohtasivat ravintolassa kaksi pitkää miestä. Sami Salminen tokaisi toiselle: ”Kampaa tukkas!” Kyseinen pipopää oli Hurrikaani-Loimaan lentopalloilija, hakkuri Antti Ropponen. Hän oli viime kaudella Mestaruusliigan toiseksi paras pistemies.

Salmiset ovat ankaria Hurrikaanin kannattajia. Seuran logo komeilee Sami Salmisen pakettiautossa, ja nimenomaan Ropponen on Oripään Sähkön kummipelaaja.

Sähköt tähtien keikkabussiin

Salmisten kolmas työkohde Loimaalla on keikkabussien vuokraaja Middlehill Cruisers. Sen asiakkaina on ollut lentopallo-, koripallo- ja salibandyjoukkueita sekä kevyen musiikin isoja nimiä, kuten Pyhimys sekä Ville Valo & Agents. Tulevana kesänä bussia vuokraavat muiden muassa J. Karjalainen ja Tehosekoitin.

Metallipajayrittäjä Aki Välimäki kertoo, että kolmella bussilla oli viime kesän jokaisena viikkona kolme keikkaa. Middlehill Cruisers on Metallipaja Välimäki Oy:n aputoiminimi.

Salmiset ovat sähköistämässä Välimäen neljättä bussia.

– Ensimmäisessä bussissa oli pähkäiltävää, ja sähkösuunnitelma tehtiin työn edetessä. Nyt työ jo sujuu, kun tein selvät johtomerkinnät, Salminen myhäilee.

Teksti: Hannu Kaskinen
Kuva: Vesa Tyni

Artikkeli on julkaistu Onninen-lehdessä 1-2020.